De laatste loodjes in Helsinki!

11 mei 2017

We zijn aangekomen bij de een na laatste schoolweek in Helsinki. Het voelt heel raar om bijna naar huis te gaan. We zijn momenteel bezig met het afronden van al onze vakken en daarbij hebben we super veel vrije tijd. Dus tussendoor doen we ook nog veel uitstapjes.

Tijdens het Paasweekend zijn we ook nog een dag met school bezig geweest. Op vrijdag 14 april hadden we namelijk ons event met live music voor ons vak Successful Event. Na een paar onverwachte veranderingen, zoals een zieke artiest, is het toch goed gekomen met ons event en was het een geslaagde middag. De Paasdagen zijn we rustig doorgekomen, met elke dag natuurlijk wel een lekkere paasbrunch met eieren!

In de week erna hebben we rustig aangedaan. Wel zijn we op een mooie dag naar een café gegaan waar we al een tijdje heen wilden. Dit heet café Regatta en het is een klein blokhutje aan een meer. Binnen hebben ze ongeveer plek voor 20 mensen, maar gelukkig was het lekker weer dus konden we buiten zitten. Bij Regatta verkopen ze zelfgemaakte Cinnamon Buns. Natuurlijk hebben wie die even geproefd en ze waren heerlijk!

Regatta

In het weekend van 21, 22 en 23 april had Sterre leuk bezoek!
'Dat klopt, op 21 april kwamen namelijk Meta, Hans en Kobren mij opzoeken in Helsinki. Ze kwamen al vroeg in de ochtend aan en die dag hebben we de high lights van Helsinki bekeken. Ook zijn we naar Seurasaari (eekhoorneiland) geweest en de natuur blijft mij telkens weer verrassen hier in Helsinki. De zon scheen en het was de perfecte dag om met z'n vieren buiten te lopen. In de avond kwamen we aan in de airbnb van Meta en Hans. Zij verbleven in een mooie toren, waar ze goed uitzicht hadden over de stad. We aten samen een hapje en Kobren en ik zijn toen terug gegaan naar Pasila. Op zaterdag hebben we de Rode kerk bekeken en koffie gedronken in een hip tentje, en in de avond een heerlijke burger gegeten in een knus café. Ik vond het heel gezellig dat ik Meta en Hans nu ook mijn leventje in Helsinki kon laten zien. In de avond namen we afscheid en op zondagochtend vlogen ze alweer terug naar Nederland. Ik stond ze uit te zwaaien op het station in Pasila en besefte weer dat de tijd zo vliegt. Maar wat heb ik genoten van het gezelschap!'- Sterre

Bezoek!

Die week erna was het in Nederland een speciale dag, namelijk 27 april, Koningsdag! Dit hebben wij uiteraard ook gevierd. Helaas niet met vlaggetjes op onze wangen, maar we zijn wel uit geweest met een groep Nederlanders. Dit was een gezellige avond waar we even een drankje hebben gedaan op Willem!

Omdat we deze periode heel veel vrije dagen hadden en niet altijd super veel te doen, besloten we om nog een uitstapje te maken en nog een nachtje weg te gaan. Dit hebben we niet met z'n tweeën gedaan, maar met Julie ons buurmeisje (ook Nederlands), en een vriendin van haar die op bezoek was. De dag na Koningsdag stapten we (een beetje moe) in de bus. We besloten om naar een vertrouwde plek te gaan, namelijk naar Tampere. We zaten hier in dezelfde Airbnb waar we ook met Hidde en Kobren in zaten. Omdat we het toen zo leuk hebben gehad daar, vonden we het een goed plan om daar weer heen te gaan en lekker te genieten van de omgeving en natuurlijk de sauna.

Ons huisje in Tampere

Op zaterdag, aan het eind van de middag zijn we van Tampere weer naar Helsinki gegaan. We hadden hier bewust voor gekozen omdat de volgende dag, zondag 30 april in Helsinki een groot feest was. Dit feest heet Vappu. Vappu wordt eigenlijk gevierd om 1 mei, maar op de dag ervoor, wordt het al flink gevierd. Het feest barst los om 18:00, want dan krijgt het standbeeld Havis Amanda een hoedje op. Iedereen loopt de hele dag en op 1 mei ook met hetzelfde hoedje op rond. Dit hoedje krijg je als je voor je diploma slaagt in Finland. Het is ook erg gebruikelijk om na het 18:00 moment een fles champagne open te trekken op het plein. Het was erg leuk om dit te zien en dit mee te maken. Finnen van elke leeftijd stonden op het plein om dit te vieren. De dag daarna, 1 mei was de dag van het daadwerkelijke feest, namelijk de Dag van de Arbeid. Ook vieren de Finnen op 1 mei dat de winter over is. Dit is in Finland een nationale feestdag, dus iedereen is vrij. Verder wordt er op die dag massaal gepicknickt door iedereen. Met een groepje meiden zijn wij ook die dag naar het park gegaan voor een picknick, alleen viel het weer helaas een beetje tegen. Het was een beetje koud om zo lang stil te zitten, maar toch hebben we erg genoten van de dag!

Havis Armanda met hoedje

De dag na Vappu, dus 2 mei was een heerlijke dag. Omdat we ook die dag vrij waren (wat een verrassing) zijn we een dagje op pad gegaan. We besloten om naar Lammasaari te gaan, een eiland waar een huisgenootje ons op had getipt. Lammasaari is een echt natuur eiland, dus we hebben lekker in het zonnetje rond gewandeld.

Lammassaari

De dag erna hadden we een feest van ESN, de vereniging voor Exchange Students. We gingen met mensen van onze groep en het was een hele gezellige avond.

Verder hebben we die week nog genoten van het goede weer en lekker buiten in een park gezeten en gekletst.

Deze week is het weer in Helsinki erg wispelturig. Net zoals vandaag. We hebben namelijk al meerdere sneeuwbuien gehad en nu schijnt de zon weer. Gelukkig wordt het in het weekend weer lekker weer en gaan we weer leuke uitstapjes maken.

In deze laatste twee weken zorgen dat we alles nog gaan doen wat we nog wilden. Nog ongeveer 1 week en dan zit het avontuur er voor Sterre al op. Voor mij zit het er dan qua school ook al op, maar ik krijg nog een gast, namelijk mijn moeder!

Deze twee laatste weken gaan we er nog even vol van genieten met z'n twee!

Liefs van Laura

1. Nina:
    11 mei 2017
    Nog even volop genieten woehoe!
  2. Inge en Jan:
    11 mei 2017
    Leuke foto's en verslag. Nog ff volop genieten met z'n tweetjes daar in Finland.
    Voor Laura alvast veel plezier met het afsluiten van je studie in Helsinki en geniet van je vakantie samen met je moeder.

Grtz. Inge en Jan.
  3. Alja:
    Lieve Sterre en Laura,
    Wat gaat de tijd snel, nog een weekje en dan kunnen we je al knuffelen op Schiphol, Sterre. Geniet nog deze laatste week van het mooie Helsinki.
    Laura, heel veel plezier met je moeder in Finland. Als je weer in Nederland bent, kom je maar eens langs in Zwolle.
    Sterre, tot volgende week!
    Liefs en een dikke kus van Gerrit en Alja.
  4. Oma en Pake Bies:
    12 mei 2017
    Lieve Sterre en Laura,
    Wij hebben eigenlijk een beetje medelijden met jullie omdat jullie zo hard moeten studeren en daarom haast helemaal niet aan leuke dingen toekomen. Erg jammer!!
    Nee hoor, wij vinden het prachtig dat jullie zoveel meemaken en daar zo genieten. Heel erg leuk dat jullie daar steeds weer nieuwe indrukken opdoen. Blijf genieten.
    Laura, succes met het afronden van je studie.
    Sterre, volgende week vrijdag hopen we je een dikke knuffel te kunnen geven.
    Lieve groeten Oma en Pake.
  5. Riet:
    14 mei 2017
    Mooi verslag, meiden. Geniet nog maar even lekker van de laatste periode. En Laura, heel veel plezier straks met Anneke.
    CU soon.
  6. Anneke:
    14 mei 2017
    Lieve Laura en Sterre,
    Wat is de tijd super snel voor bij gegaan en wat hebben jullie leuke dingen gedaan. En niet te vergeten een gedeelte van je studie afgerond.
    Nog even Sterre en jij gaat naar huis, al vast een goede reis gewenst!
    Ik verheug mij op het weerzien Laura! Ik weet nu al dat het heel gezellig wordt!
    Lieve groet en liefs, Anneke