Nieuwe avonturen

28 februari 2017 - Helsinki, Finland

Daar zitten we dan. Na 5 prachtige dagen in Lapland zijn we weer in ons kamertje in Pasila beland. Wat was dit een droom die uitkwam. De afgelopen weken hebben we weer veel moois meegemaakt, ook zijn er minder leuke dingen gebeurd.

Ten eerste hebben we op 12 februari het Noux Nationalpark in Espoo ontdekt. Wat was dit prachtig. Er lag super veel sneeuw en we konden mooi wandelen. Samen met de groep gingen we op pad. Dan merk je pas echt hoe mooi de omgeving hier is. In Pasila ziet het er namelijk soms wat grijs uit hier. Maar de parken en Helsinki zelf zijn prachtig!

Op 18 februari kwamen dan eindelijk mijn zusje en ouders langs. Het onthaal op het vliegveld was net zoals in Hello Goodbye. Het voelde goed om weer samen te zijn. We hebben samen de stad ontdekt en Laura is ook lid geworden van onze familie ;)

Voedsel

We hebben het Design Museo gezien, zijn een dagje naar Porvoo geweest en hebben het eiland Suomenlinna bezocht. En op de laatste avond zijn we naar een ice hockey wedstrijd geweest, weer een nieuwe ervaring. Stiekem merkte ik we hoe fijn het is om samen met mijn familie te zijn. Als je hier zit merk je dat je best langs elkaar leeft. Om nu mijn ervaringen met hun te kunnen delen hier was fijn. Ook zijn er minder leuke dingen gebeurd. Helaas moesten mijn ouders en zusje eerder weg ivm mijn lieve opa. 90 jaar is hij. Een oude en wijze man. Vlak voordat ik naar Helsinki vloog ging ik bij hem langs. Ik vertelde hem dat ik naar Finland ging. Ik had zo gehoopt dat de kus die ik van hem kreeg op 25 december niet zijn laatste kus aan mij was. Toen heb ik hem voor het laatst uitgezwaaid.

Derk Jan Telman

Opa <3

1926-2017

Op het moment dat ik het nieuws kreeg waren wij net aangekomen in Lapland. Ik zat vast in het paradijs waar ik altijd van droomde maar nu wilde ik heel graag terug naar mijn familie in Nederland. Lapland gaf mij afleiding en we hebben hier veel mooie dingen meegemaakt. Opa had dit mij zeker gegund!!

De eerste dag in Lapland hebben wij dé echte Santa Claus ontmoet is Santa Claus Village en ook bezochten we Snow Village. Alles was van ijs en sneeuw. Wie droomt daar nou niet van. De tweede dag kwam toch wel een droom van mij uit. Rijden met husky’s. Wat was het prachtig om door de besneeuwde bossen te rijden met zes hele coole husky’s voor je. Dit is iets wat ik nooit zal vergeten. De dag erna gingen Laura en ik samen een dagje skiën. Ik was wel toe aan wat rust en Lau was mijn trouwe partner. De pistes waren heel mooi en groot dus wij hebben ons weer vermaakt. Die avond gingen we op avontuur om het Northern Light te spotten. En ja hoor ik kan het zeggen, we hebben het gezien! Helaas niet heel fel, maar alsnog we zagen hem. :)

De een na laatste dag bezochten wij de Reindeer Farm. Het zijn wilde beesten maar ze waren erg tam. We gingen in een slee een rondje rijden en dit was weer erg leuk. Het was op dat moment min 22 graden dus mijn haar en wimpers bevroren direct. Maar het was de moeite waard. We droegen elke dag ongeveer 5 lagen kleren dus we hielden onszelf goed warm. Om op te warmen zijn we die middag naar de spa in Levi gegaan. Dat was lekker badderen in de bubbelbaden. De laatste uren voor ons vertrek gingen wij nog door het mooie landschap van Levi rijden. Dit op een snowmobile. Ik moet toegeven, ik vond het spannend. De heen weg reed ik en de terugweg reed Laura. Ook weer iets wat van onze bucketlist afgevinkt kan worden.

Husky's

De ervaringen van dit lange weekend ga ik nooit meer vergeten!

Liefs, Sterre

1. Alja:
    Lieve Sterre en Laura,

Wij hebben ook genoten om met jullie in Helsinki te zijn. Helaas moesten we eerder naar huis maar we hebben toch kunnen ervaren hoe jullie leven in Helsinki is.
    De lunch op de boot hebben jullie nog te goed. Gaan jullie binnenkort samen lunchen en laat ons weten hoe het was?
    Liefs Gerrit en Alja.
  2. Nina:
    Blijf genieten lieverds!!!
  3. Annerose:
    28 februari 2017
    Wat beleven jullie veel. Opa had het je zeker gegund. Leuk om zo mee te mogen genieten. Dikke kus.
  4. Oma en Pake Bies:
    1 maart 2017
    Lieve Sterre en Laura,

Wij zijn heel blij dat jullie zo genieten. Sterre, wees er van overtuigd dat Opa je dit heel erg gegund heeft.
    Heel mooi dat jullie het zo goed met elkaar kunnen vinden. Blijf vooral genieten van jullie verblijf daar. Wij zien nu al weer uit naar het volgende bericht.
    Lieve groeten van ons.
  5. Inge en Jan:
    1 maart 2017
    Hoi Lau en Sterre,
    Wat fijn dat jullie mooie ervaringen gehad hebben in Lapland. Jullie hebben echt een goeie keuze gemaakt met jullie stage in Helsinki! Ben stiekem wel een beetje jaloers op jullie.
    Blijf lekker genieten van al het moois en succes met de studie. We wachten met spanning op jullie volgende verhallen en foto's.